Konstpedagogiska projekt 2023
Mikrolektioner
Ett antal mikrolektioner om konstverk i skulpturparken är under produktion. Målgruppen är mellanstadieelever och lektionerna kommer att lanseras under hösten.
Workshop
Etnografiska museet erbjuder den 1 juli och 22 juli en magisk vandring med inslag av berättande och skogsbad i sagolik Djurgårdsmiljö följt av en workshop för barn och vuxna där man bygger ”Rådare”, varelser inspirerade av naturen.
Läs mer på Etnografiska Museets webbplats
Hur kan vi möjliggöra att bildundervisningen speglar vad som sker inom samtidskonsten? Konstformen performance har en självklar roll inom dagens konstscen och visas på gallerier, biennaler och museer. Den kan dock kännas svår att våga sig på, både för elever och bildlärare. Att arbeta tredimensionellt och skulpturalt innebär att en kroppslig kontakt med materialet, men kroppen i sig kan också vara materialet.
Performancekonstnären och bildpedagogstudenten Naelu har i sitt examensarbete på Konstfack, i samarbete med Prinsessan Estelles Kulturstiftelse och Etnografiska museet, undersökt masken som redskap för performancekonst i bildundervisningen. >>
Konstnärssamtal
Den 21 september kl 18.00 hålls evenemanget I samtal med Charlotte Gyllenhammar, ett konstnärssamtal mellan Per Hedström och Charlotte Gyllenhammar.
Historieberättande och perspektiv med parallax
Onsdag–söndag mellan 5 juli och 20 augusti i utställningen Galleri AI på Tekniska Museet.
Årets workshop för barn och barnfamiljer är utformad för att utveckla deras kreativitet och lära dem om de konstnärliga formerna av skulpturerna i parken, teknikerna de är gjorda med samt berättandet i det konstnärliga komponerandet.
Vi använder oss av den så kallade parallax-effekten för att utforska skalor och perspektiv. I workshopen får barnen välja en figur som skärs ut i trä i vår laserskärare. Barnen får rita på träsiluetten och tänka ut en kort storyboard för karaktären. Figuren placeras sen framför eller mellan några färdiga bakgrunder, se exempelbild nedan. När ett foto sen tas så skapas en synvilla av att bakgrunden är långt bort, medan figuren ser nära ut på grund av de olika skalorna. Detta trots att bakgrunderna och figuren är mycket nära varandra i verkligheten. Det blir även en lek med 2D och 3D – hur kan ögat uppfatta något som är lager av 2D som 3D?