Prinsessan Estelles Kulturstiftelse
  • Hem
  • Om Skulpturparken

Om Skulpturparken

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse grundades på hösten 2019 och etablerar nu Prinsessan Estelles Skulpturpark på Kungliga Djurgården i Stockholm.

Idén till skulpturprojektet på Kungliga Djurgården föddes när Kronprinsessparet var beskyddare av Umeå, Europas Kulturhuvudstad 2014. De besökte då Umedalens Skulpturpark vilket väckte ett intresse att skapa något liknande i Stockholm. Under åren 2016–2018 genomfördes i privat regi skulpturutställningar med Tony Cragg, Eva Hild och Jaume Plensa i samarbete med Kungl. Djurgårdens förvaltning.

Från 2020 arrangeras denna verksamhet av Prinsessan Estelles Kulturstiftelse som bildades hösten 2019. Prinsessan Estelles Kulturstiftelse kommer att utvecklas och växa organiskt och dynamiskt. I närtid är målsättningen att etablera en permanent skulpturpark i Rosendalsområdet, och att i samband med nyförvärv arrangera kringaktiviteter och konstpedagogiska program för att väcka nyfikenhet och ge kunskap om konst. Stiftelsen vill genom projektet bidra till ett allmänt ökat intresse för samtidskonst och stärka Sveriges kulturella position i Europa.

Ett nytt kungligt initiativ på Djurgården

Kungl. Djurgården, centrala Stockholms största grönområde, har varit kunglig mark sedan 1452. Från en roll som kungligt lantbruk och kunglig jaktpark utvecklades området under 1800- och 1900-talen till en kunglig lustpark och till stadens främsta rekreationsområde. Idag omfattar parken hela 1000 hektar och är med 15 miljoner årliga besökare norra Europas största besöksmål. Sedan 1995 är området skyddat som en del av världens första Nationalstadspark. Förutom orörd natur och anlagd park, rymmer området allt från restauranger och caféer till nöjesfält och museer, hundratals kulturminnen, varav ett kungligt slott – Rosendal.

Rosendal ligger mitt på Södra Djurgården, den ö som utgör den sydliga tredjedelen av Kungl. Djurgården. I detta natursköna landskap anlades en lantegendom redan på 1700-talet. Som nybliven kronprins förälskade sig den blivande kungen Karl XIV Johan i denna plats och förvärvade egendomen redan 1817. Som ny kung året därpå, den förste av ätten Bernadotte, lät han här bygga ett eget lustslott och kring detta anlade han en lustpark, utvecklad av hans efterträdare under det kommande seklet. Parken förfinades och förstorades och inom dess gränser uppläts mark åt Svenska Trädgårdsföreningen, med stora odlingar och växthus, samt landets första trädgårdsmästarutbildning.

Allmänheten välkomnades

Den nye kungen var från början inriktad på att öppna upp sin nya egendom för allmänheten. Stängsel revs, gångvägar anlades och parkbänkar placerades ut. Slottet och lustparken blev en plats där den nya dynastin fick en kontaktyta gentemot medborgarna. Och detta mitt på Djurgården som gradvis stärkte sin ställning som stadens främsta utflyktsmål. Rosendal blev en mönsteranläggning i sitt slag. Det lilla slottet blev det främsta provet på den svenska tolkningen av det tidiga 1800-talets strama klassicism – här kallad Karl Johanstil. Parken blev också typisk för sin tid, med både sin mjuka anpassning till landskapet och sin ambition att även innefatta en lätt tuktad natur. Det anlagda övergick nästan omärkligt i det vilda.

Konsten blev en självklar del av platsen. Dels genom den tidstypiska arkitekturen, främst tolkad av en av periodens dominerande arkitekter, dels genom talrika inslag av offentlig konst i parken. Den skulpturala konsten representeras av verk i nyklassisk stil i mindre format, med den kolossala och ikoniska vasen från Kungens eget porfyrverk, som undantag. Den blev något av ett signum för Rosendal, som lockade många besökare till platsen. Parkens många medvetet planerade utblickar och siktlinjer förstärktes ofta genom konst i blickfånget.

Under 1830-talet pågick rent av planeringen för ett storslaget konstmuseum vid Rosendal på Kungens initiativ. Ritningar togs fram, markarbeten utfördes och slanka marmorkolonner levererades. Först efter beslutet om ett nytt Nationalmuseum skrinlades planerna. Några av kolonnerna pryder idag entrén till parken vid Djurgårdsbron.

Anläggningens unika kvaliteter i sig och dess särställning som uttryck för estetiska ambitioner hos en ung dynasti, gjorde att Rosendals slott redan 1913 omvandlades från kungligt lustslott till kungligt museum över Karl XIV Johan och den efter honom uppkallade stilen. Slottet och den närmaste delen av parken blev statligt byggnadsminne 1935.

Allt medan Kungl. Djurgårdens popularitet växte, växte också parkens grönska. Den vackra anläggningen mitt på Södra Djurgården föll med tiden i något av en Törnrosasömn. Utblickar försvann, gångvägar växte igen. Rabatter minskade i omfång och den otämjda skogen tryckte på. Den ursprungliga visionen försvann bland löven.

Rosendal Redeviva

Inför ätten Bernadottes 200-årsjubileum 2018 väcktes tankar på en pånyttfödelse – Rosendal Redeviva. Visst vore det möjligt att restaurera den ursprungliga lustparken och samtidigt forma den för vår tids besöksströmmar och besöksmönster?

Ett omfattande detektivarbete tog sin början. Med hjälp av traditionella arkivstudier och handfast trädgårdsarkeologi, i kombination med moderna metoder som laserskanning och markradar, bedrevs ”jakten på den försvunna lustparken” och successivt växte bilden av den tidiga 1800-talsparken fram. Parallellt invigdes en Bernadottepromenad till platsen och en ny gångbro anlades på samma plats som Karl XIV Johan en gång haft en pontonbro. Området länkades till omgivningen. Nya rörelsemönster etablerades och samtidigt inleddes arbetet med att praktiskt återskapa den ursprungliga parken med dess stora natur- och kulturvärden i fokus.

Ännu en viktig del i arbetet med att lyfta Rosendal blev en kunglig konstsatsning. Med början sommaren 2016 genomfördes i privat regi en temporär utomhusutställning och området berikades med skulptural konst i stort format. Tanken var att låta verk av internationellt kända konstnärer samspela med slottsparkens unika kvaliteter. Succén var omedelbar. Den första utställningen följdes av flera. Stärkta av besökares och bedömares uppskattning väcktes hos Kronprinssessparet tanken på en fast skulpturutställning i slottsparken. 2019 grundades Prinsessan Estelles Kulturstiftelse som, förutom att arrangera ännu en uppskattad sommarutställning 2020 lät förvärva verket. Det första verket var på plats och en kunglig pusselbit var nu lagd till det stora pusslet Rosendal.

Magnus Andersson 2021-03-23

Charlotte Gyllenhammar

Osagd, 2023

Charlotte Gyllenhammar är känd för sina skulpturer som gestaltar välkända motiv med ett lugnt men känslomässigt laddat uttryck. Hon undersöker personliga teman och sociala föreställningar och tar sig ...

Elmgreen & Dragset

Life Rings, 2021

Elmgreen & Dragset är kända för att skulpturer som förändrar vardagliga eller obetydliga objekt, och därmed också omvandlar värdet man förknippar med föremålet. I Life Rings använder de sig av livboje...

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse Kungliga Slottet, 107 70 Stockholm
E-post
info@preks.se

Följ oss

© 2025 Prinsessan Estelles kulturstiftelse